DAB antenne op de voorruit van de auto

Vragen en ervaringen over DAB+ autoradio toestellen
Plaats reactie
radioland

DAB antenne op de voorruit van de auto

Bericht door radioland » do dec 26, 2013 2:12 pm

Bij Automat hebben ze de antenne op de binnenraam geplaatst. De ontvangst is bar slecht. Valt om de haverklap uit en er is niet fatsoenlijk naar te luisteren! Gaat om een Kenwood autoradio. Nu zegt Kenwood dat het op glas gaat dat niet geschikt zou zijn voor een goede ontvangst? Zij raden nu een buitenantenne aan op de auto?

meijde

Re: DAB antenne op de voorruit van de auto

Bericht door meijde » do jan 02, 2014 6:54 pm

klopt een Antenne in een auto gaat niet echt werken je zit namelijk in een kooi van ferdy
door al het metaal van de auto . dus een buiten antenne zal het een heel stuk beter doen

radioland

Bericht door radioland » za jan 04, 2014 6:42 pm

Ik heb begrepen dat je ook een combi antenne kunt kopen dat zowel voor de FM band is (87.5MHz - 108.0MHz) en DAB+ band (174Mhz tot en met 240MHz)? Tevens heb ik L-Band op de autoradio zitten die standaard uit staat geschakeld van 1452MHz tot en met 1492 MHz. Kun je op autoradio ook twee antennes laten installeren? Die van de FM band heeft een langere antenne op de auto en geeft een sublieme ontvangst op de FM!

johannes60

Bericht door johannes60 » vr jan 10, 2014 6:07 pm

Voor FM haal in altijd die korte antennae er af.
In plaats dan minimaal een.kwartgolf antenne van can 70 cm
He hebt dan. been veel. betere. ontvangst Johannes 60 ook dab is dan beter op een autoradio

marcdommel

Bericht door marcdommel » do feb 20, 2014 7:00 am

Die antennes hebben soms een strip die moet bevestigd worden op de +12Volt ... Gebeurt dat wel? Zonder voeding geen versterkt signaal.

Ik denk ook dat een exterene antenne beter is, ik krijg de DAB van 1 Kwatt dan op een 60 tal km.

Henri F

Bericht door Henri F » ma jul 14, 2014 9:00 pm

Bij Kenwood hielden ze een maand geleden nog stug vol dat de Kenwood Plak antenne de beste resultaten zou geven. :? Ik had al een multifunctionele FM/DAB dak antenne, maar die werd niet gebruikt. :shock: Bij het monteren van een nieuwe navigatie-tuner werd de Kenwood plakantenne gemonteerd. Keurig met geaarde aansluiting en met voeding aangesloten, rechts op de voorruit. Het signaalsterkte symbool op de radio geeft bijna ononderbroken maximale ontvangst aan, terwijl de ontvangst regelmatig uitvalt. Er is geen middenweg in de signaalsterkte weergave. Er zijn periodes dat er totaal geen ontvangstsymbool wordt getoond. Het resultaat was dus bedroevend!
Na heen en weer bellen/mailen heb ik nu de dakantenne laten aansluiten. De ontvangst is nu super! In Wijk bij Duurstede ontvang ik Duitse ensembles. Oa. WDR1/2/3 en VERA, waarbij ik zelfs afbeeldingen binnen krijg met verkeerssituaties in Duitsland. Bij de Duitse ensembles heb ik weliswaar maar 1 signaal-ringetje, terwijl de NPO en commerciele zenders doorlopend 3 signaalringen geven, maar ik ontvang ze wel.
Dus: laat nooit een plakantenne aansmeren. Gewoon een multifunctionele dakantenne, zodat je voorlopig ook nog naar FM kunt luisteren. Ik heb voorkeur DAB ingesteld omdat FM wat mij betreft zijn tijd gehad heeft. Internet Radio voor in het buitenland erbij (als de datakosten naar normale (?) waarde zakken), en mijn behoefte is vervuld.

Plaats reactie