Pioneer DEH-X6500DAB

Vragen en ervaringen over DAB+ autoradio toestellen
Plaats reactie
rudikoot

Pioneer DEH-X6500DAB

Bericht door rudikoot » zo mar 09, 2014 9:27 am

Het koste me best wat moeite om te ontdekken welke opties er allemaal waren. De handleiding bevat achteraf gezien het nodige maar ik kon er geen wijs uit worden. Ik heb gewoon alle opties uitgeschreven (zoals een sitemap van een website).

Mijn bestaande antenne voor AM en FM heb ik wel nodig om iets te kunnen ontvangen op AM en FM. De raamantenne is dus alleen voor DAB+. De verlichting van toetsen en vooral het scherm is vrij licht ook als je de demper inschakelt. Het had minder gemogen.

Voor lange golf en middengolf tezamen zijn er 6 voorkeuzetoetsen, voor FM 3 maal 6 en voor DAB+ ook 3 maal 6. Het bereik van DAB+ loopt van 5A t/m 13F, La t/m LW en SA t/m SD. Ik kan nergens, ook niet op internet, vinden wat SA t/m SD is en om welke frequenties het gaat.

Anders dan bij mijn vorige autoradio is het niet mogelijk naar de radio te luisteren zonder de sleutel in het contact te doen en tenminste op stand twee (contact) of drie (de motor start) te draaien.

De ontvangst van AM en FM is goed, niet anders dan bij mijn vorige autoradio. Wat u natuurlijk interesseert is de ontvangst van DAB+. Ik heb tot nu toe vooral naar Radio 5 NL en Sky Radio geluisterd. Het geluid is net zo helder als FM. Bij de FM heb je wel eens haperingen in de vorm van ruis waarbij meestal maar niet altijd het station nog te horen is. Bij DAB+ heb je goed geluid of het valt helemaal weg. Je ziet wel een veldsterktewisseling tussen 1 en 5 balken maar dat maakt voor de sterkte van het geluid niet uit. Wat wel enorm opvalt is dat de veldsterkte op kleine stukken enorm kan verschillen (10 meter kan al verschil maken). Het toch wel regelmatig totaal wegvallen van het geluid is irritant. Het is te hopen dat het aan de huidige infrastructuur ligt die later nog landelijk dekkend moet worden. Hopelijk zijn de problemen er dan niet meer. Een vraag is of een interne raamantenne voor DAB+ wel voldoende is en of dit niet gewoon een externe antenne moet zijn. Ik ga er voorlopig van uit dat Pioneer hier goede redenen voor had.

Alles bijeen is het prettig met de nieuwe ontwikkeling DAB+ mee te kunnen doen en hopelijk zijn de ontvangsthaperingen tijdelijk.

radioland

Re: Pioneer DEH-X6500DAB

Bericht door radioland » zo mar 30, 2014 9:32 pm

Helaas kan ik de kanalen ook niet achterhalen. Ik heb Pioneer gevraagd om welke frequenties het gaat.

radioland

Re: Pioneer DEH-X6500DAB

Bericht door radioland » vr jun 13, 2014 1:46 pm

Pioneer geeft helaas geen antwoord op de vraag om welke frequenties het gaat. Zij zeggen dat je zenders kunt ontvangen doorgaans op kanaal 11C & 12C.

Plaats reactie