Lokale omroepen willen via DAB+ uitzenden

Nieuwtjes over DAB+.
radioland

Lokale omroepen willen via DAB+ uitzenden

Bericht door radioland » wo jul 02, 2014 1:19 pm

Lokale omroepen willen in de toekomst digitaal in de ether via de DAB+ techniek gaan uitzenden. Belangenorganisatie OLON wil de voor lokale omroep gereserveerde DAB-frequenties gaan gebruiken.

Via DAB+ zijn op dit moment de landelijke publieke- en commerciële omroepen – inclusief enkele digitale themakanalen – in grote delen van Nederland te beluisteren. Later dit jaar volgen de eerste regionale publieke- en commerciële omroepen. Een volgende fase is de komst van lokale omroepen naar de digitale etherradio-standaard. Ze gaan hiervoor enkele frequenties in ‘Band III’ gebruiken, meldt Mediamagazine. Eerder kregen lokale omroepen enkele frequenties binnen de L-frequentieband toegewezen. De meeste huidige DAB+ radio’s kunnen deze L-band echter niet ontvangen. Lokale omroepen gaan nu in dezelfde frequentierange als de landelijke en regionale omroepen uitzenden.

SAMENWERKING

De OLON zegt via Hans Disch – programmamanager sectorverandering – dat de verkaveling rond is en dat lokale omroepen met voorbereidingen voor de uitrol kunnen beginnen. Omdat uitzenden via DAB+ een flinke investering voor lokale omroepen is, kan het nog enige tijd duren alvorens de eerste lokale omroep digitaal in de ether via DAB+ te beluisteren is. Ook wordt vertraging verwacht omdat meerdere lokale omroepen gezamenlijk via één DAB-kavel moeten uitzenden.

TOEKOMST ONZEKER

Verder speelt de herstructurering van lokale omroepen een rol bij het uitzenden via DAB+ en de daarbij behorende investeringen. Van de huidige meer dan 250 omroepen moeten er door samenwerking en fusies in de komende jaren er rond honderd zogenaamde streekomroepen overblijven.

Bron: http://www.totaaltv.nl/nieuws/16669/lok ... enden.html

Ik vind het erg vreemd dat wanneer radio's niet voorzien zijn van de L-Band dat de lokale omroep om die reden mag verhuizen naar de lagere frequenties. Ik heb wel een DAB+ radio met de L-band. De consument kan kiezen voor één met of zonder L-Band. De lokale omroep is denk ik dan bang dat het hun luisteraars gaat kosten. Luisteronderzoeken naar lokale omroepen zijn er sinds 2005 niet meer gedaan. Naar mijn idee is het vooral voor de makers van de programma leuk, maar voor de luisteraars? Verder werken lokale omroep doorgaans met vrijwilligers waardoor een goede journalistieke programma's er niet zijn. Wat ik vaak zie gebeuren is dat lokale omroepen het nieuws overnemen van de kranten uit hun eigen gemeente. Ook zie ik vaak dat lokale omroepen de muziek als hoofdzaak hebben in plaats van informatie, cultuur een educatieve doeleinden. De regionale omroep van Friesland zendt circa 30 minuten nieuws uit van de provincie. De gedachte is dat de lokale omroep het nieuws kan uitdiepen. Maar gebeurd dat wel in de praktijk?

Ik vind dat wanneer dergelijke capaciteit naar de lokale omroep gaat: Hoeveel kanalen zijn daarop te beluisteren? Als dat slechts één kanaal is dan vind ik dat zonde van de capaciteit. Mochten daarop ook regionale of landelijke programma's op meeliften dan vind ik dat nog wel kunnen.

Plaats reactie