4 radio toestellen getest: Rotel, Telefunken, Sony en Dual

Vragen en ervaringen over DAB+ radio toestellen
radioland

4 radio toestellen getest: Rotel, Telefunken, Sony en Dual

Bericht door radioland » za jan 04, 2014 7:04 pm

Beide ontvangers op dezelfde positie gezet met dezelfde antenne. De Telefunken SR-211 geeft nog ontvangst terwijl de Rotel rt11b niets meer van zich laat horen. Verder klopt die indicator die de ontvangststerkte moet weergeven niet van de Rotel RT11b. De Rotel RT11b heeft verder de neiging om stukjes weg te laten in het signaal. Verder is de FM ontvangst van de Telefunken SR-211 beter. Daar waar je op Radio 4 meer ruis hoort op de Rotel TR11b geeft de Telefunken veel minder ruis op de radio. Verder kun je de DAB+ zenders niet opslaan op het DAB+ gedeelte. Volgens Rotel hebben zij nog nooit eerder gehoord van deze klacht. Op de FM band kan hij de zenders wel goed opslaan.

Dan de Dual DAB 7 radio. Dit is geen tuner maar een draagbare radio. Hij heeft een zeer uitstekende ontvangst en is erg gevoelig. Hij overtreft de bovenstaande radio's. Ik wilde deze aansluiten op de stereo zet op de uitgang van de 3,5 mm hoofdtelefoonaansluiting. Echter wanneer je van 3,5 mm naar een tulpstekker met redelijk lange kabel er op aansluit dan valt de ontvangst van DAB+ weg. Er zit één geluidsbox op waardoor je de stereo ontvangst mist. Ik weet niet of het goed mogelijk is dat je er bijvoorbeeld 2 externe boxen er goed op aan kunt sluiten. Wanneer je een hoofdtelefoon er op aansluit blijft het signaal overigens wel goed werken. En die 3,55 mm hoofdtelefoon aansluiting is daar officieel dan ook voor bedoeld. Verder geeft de FM ook een sublieme ontvangst. Zo kan hij een frequentie afstand van 0,2MHz goed uit elkaar houden. Dus zendt een station uit op FM 93.1MHz uit en eentje op 93.3MHz dan kun je ze beiden evengoed ontvangen zelfs met RDS.

Dan de Sony XDR S16DBP. Deze tafelmodel heeft twee boxen zodat je de zenders in stereo kunt ontvangen. De twee boxen zit echter zodanig dicht bij elkaar dat je weinig merkt van het stereo effect. DAB+ ontvangst hij redelijk goed en presenteert iets minder dan zijn broertje van het merk Dual. De FM band is van erg slechte kwaliteit. Hij ontvangst zelfs sterke zenders in stereo ruis. Je kunt een zender met slechte stereo ontvangst niet overschakelen naar mono. Verder ontbreekt een RDS ontvangst op de FM. Ik heb het idee dat Sony beter geen Sony predicaat had kunnen geven maar "Audio Sonic". Een merk dat volgens mij er opgeplakt wordt door Sony als zij de kwaliteit niet goed genoeg vinden.

Let op deze radio moet u niet gaan kopen omdat DAB niet meer werkt in Nederland. Dit toestel heb ik in 2003 gekocht en vond het leuk dit te vermelden:

Tot slot Sangean DDR3. Deze ontvanger beschikt alleen over DAB ontvangst. Met deze radio toestel kan je helaas geen DAB+ signalen opvangen. De namen kun je echter wel zien en de sterkte. In deze ontvanger zit een erg goede bas. De FM ontvangst is bar slecht. Dat heeft Sangean zelf ook erkend met een brief met daarin spelfouten. Hij heeft last van mengproducten e.d. Hopen dat andere toestellen van Sangean wel beter is. Op de FM band beschikt hij RDS en kan de PI code uitlezen. De antenne kun je verder lastig er uit draaien omdat die nogal vast geschroefd zit. Wanneer u een radio toestel van DAB+ wilt kopen is het erg belangrijk dat u op het + teken let. Zonder de plus kun je niets met een DAB radio.

Plaats reactie