Mijn ervaringen met DAB radio's

Vragen en ervaringen over DAB+ radio toestellen
Plaats reactie
CorneliusCook

Mijn ervaringen met DAB radio's

Bericht door CorneliusCook » ma mei 19, 2014 10:20 am

De laatste maanden heb ik bij diverse webshops DAB radio's besteld. Bij Bol, Wehkamp, Otto en Amazon.de

De meesten heb ik weer terug moeten sturen omdat ze niet bevielen. Ik ben nog bezig met een uitgebreid verslag te schrijven, maar hieronder kort mijn ervaringen. Over geluidskwaliteit valt veel te zeggen, dat is vooral de persoonlijke voorkeur. Wil je een helder en fris geluid of houd je van warme klanken.

Mijn nummer 1 is de Sony XDR-S60 die twee stuks heb gekocht een zwarte en rode. Omdat deze radio een goede prijs/kwaliteit heeft, een heel makkelijke en logische bediening heeft en er ook nog mooi uit ziet. Via een koptelefoon geeft hij een ruis en bromvrij geluid in stereo. Hij speelt prima op 3 oplaadbare babycellen van Varta (5 Euro per stuk).

Onderstaande een overzicht van de ergste tekortkomingen van deze radio's:

Een Roberts Solar DAB van 108 Euro (Amazon.de) slaat regelmatig af als hij in de zon staat. Waarschijnlijk kan hij niet tegen warmte, maar hoe moeten de oplaadbare batterijen dan geladen worden? Ook over het laden heb ik mijn sterke twijfels. Bij opladen moest hij toch best lang aan het lichtnet. Terwijl hij toch een lange periode in de zon had gestaan en niet aan was geweest.

Een Sangean 100% NL radio is een 'schatje' volgens een vrouw. Maar als je er een oortje op aansluit gaat de ontvangst sterk achteruit.

Een Panasonic RF-D10EG-K. Deze bromt een beetje en dat is vooral hoorbaar bij een laag volume als hij op je nachtkastje staan en nog meer als je er een koptelefoon op aansluit.

Pure One Classic Series II: Deze radio voelt heel raar aan, je moet er van houden, je kunt het fluweelzacht noemen. Het geluid klinkt nogal dof (maar dat is persoonlijk). Het ergste was dat je er geen 4 oplaadbare penlite batterijen van 1 Euro per stuk van Ikea kan instoppen maar een batterijpack van 49 Euro moet kopen.

Mijn verdere ervaringen zijn slecht geweest. In de Bose winkel in Eindhoven wisten ze niet wat DAB+ was. Later probeerden ze me een DAB (zonder +) aan te smeren, maar die zijn in Nederland niet meer bruikbaar.
DAB+ radio's zijn zeldzaam in de winkel. Er is geen kennis over. Jonge mensen weten nauwelijks wat een radio is en kennen alleen maar dockingstations.

Overigens, hoe het in de toekomst gaat met gewone winkels weet ik niet. Er is bijna of geen kennis in de winkel. Service is een vies woord en als je betaald heb en je wil een artikel terug brengen probeer dan maar eens je geld terug te krijgen. Not!

Lang leve de webwinkels. Amazon.de is spotgoedkoop tegenover de Nederlands webwinkels en er zijn geen verzendkosten boven de 20 Euro. Ze leveren graag aan Nederland. En bevalt een artikel niet dan heb je binnen 2 a 3 dagen je geld weer terug op je creditcard. Die moet je dan wel hebben, want anders kun je er niet kopen. Retour-artikelen gaan naar een verzamelplaats in Eindhoven via een antwoordnummer (dus geen retourkosten).

Ook bij Bol en Wehkamp zijn er geen kosten voor het retoursturen. Maar bij Bol wil er wel eens wat 'zoekraken' dus goed je verzendbewijs bewaren.
Bij Otto en Neckerman betaal je retourkosten. Alleen als een artikel stuk is betaal je geen retourkosten voor het terugzenden.
Het grote voordeel van deze laatste 4 webwinkels is dat je niet vooruit hoeft te betalen, alleen zijn de prijzen wel vaak veel hoger. Bijvoorbeeld de Sangean 100% NL radio kost bij Bol 129 Euro en bij Amazon.de 79 Euro.

Let er wel op dat je bij Amazon 2 % moet bijtellen, dat is het verschil van btw tussen Duitsland (19% en Nederland (21%).

Zofman

Re: Mijn ervaringen met DAB radio's

Bericht door Zofman » ma mei 19, 2014 7:10 pm

Ik zou nog even wachten met dab+ voor binnen.
Pas in fase 3 gaan ze de zenders versterken om ook binnen goed ontvangst te hebben.
Autoradios doen het wel al redelijk, maar nog niet overal
Jan

CorneliusCook

Bericht door CorneliusCook » di mei 20, 2014 10:24 am

Waarom wachten? De twee sony's bevallen me goed. Ik heb alleen problemen mee dat er zoveel shit aangeboden.

Zofman

Bericht door Zofman » di mei 20, 2014 7:57 pm

In de NIET dab radiosector wordt nog veel meer rotzooi aangeboden!
Speelgoed: bart smit , intertoys,....90% shitspul
Meubels: leenbakker .... Meerendeel shit.

Aan jou als consument om voldoende info te zoeken om shit van hit te onderscheiden.
Jan

adminDAB

Bericht door adminDAB » za jun 28, 2014 10:52 am

Zojuist de Denver 43 plus getest. Deze radio kost slechts € 39,99 euro bij de Kijkshop. Er zit een kleine box op. De FM ontvangst is prima. De DAB+ ontvangst van dit toestel is redelijk/matig. Hij heeft veel signaal nodig om de diverse stations goed te kunnen weergeven. Wanneer u in een gebied woont waar het signaal niet sterk genoeg is, kunt u beter dit toestel niet kopen. Verder kon hij bij de eerste opstart een station niet vinden terwijl er wel voldoende signaal was. Nadat ik de fabrieksinstellingen gewist heb werkte hij wel weer goed.

Hector

Bericht door Hector » za jul 12, 2014 7:12 pm

Zitten er in de verschillende DAB+ radio's ook verschillende converterchips? Of is dat onderdeel dezelfde in alle merken, of zit er een verschil in.Kortom; ik heb een Sony xdr s40 en ik vind het geluid om te huilen (nintendo geluid) , ook via de stereo. Is het de moeite om nog een duurdere kopen of moet ik 't dan maar laten

Plaats reactie